Sjaak Smetsers

Smetsers  Sjaak
"Als ik beelden maak moet het puur zijn. Het kind in mij, daar is het uniek, daar is de expressie het grootst".
Sjaak  Smetsers

Biografie

De beelden van Sjaak lijken fantasiefiguren waar het menselijke met het dierlijke is verenigd. Fantasie en humor, transparant en doorspekt met kleur. Ver weg van de realiteit en van de waan van de dag. Het lijken droombeelden, ware het niet dat de dubbele gezichten in zijn beelden een andere bedoeling hebben. Zo zichtbaar als de beide gezichten aanwezig zijn, zo makkelijk zou je door de uiterlijke schoonheid van zijn beelden, voorbijgaan aan de ethische geladenheid en de betekenis ervan. Sjaak legt in zijn beelden de spanning bloot van het morele fundament van het menselijk bestaan, transparanter kan het bijna niet. Twee gezichten in één kop. Vier ogen. Het goede en het kwade. Zoals een contrasterende saus over uitstekend smakend voedsel. Duivels en goddelijk. Wie een Sjaak Smetsers heeft, heeft beiden. Dat is de zeggingskracht van zijn werk. Je vindt het zowel terug in beelden, als in zijn poëzie. Een energie, die als een rechte lijn door zijn werk loopt. Het geeft ons overduidelijk weer, dat hij verder gaat dan het eeuwige verschil tussen twee. Zelfs de spanning tussen glas en metaal heft hij op. Hij maakt van twee, één. Wie naar zijn beelden kijkt of zijn poëzie leest, begrijpt dat hij harmonie en tegenstelling niet uit het oog verliest. Dat hij gebondenheid en vrijheid samen brengt zonder het contact te verliezen met de wereld om zich heen. Zo leeft hij. Zo is hij. Zo gaat hij met mensen om en met mij. Misschien dat ik daarom van hem houd. Misschien dat zijn beelden daarom zo aantrekkelijk zijn. Hoe dan ook, zijn thema is universeel. Iedereen pelt het leven af, om tot aan de essentie te komen. Sjaak doet dat op zijn manier. Hij heeft een levenshouding waarin gelachen kan worden en waarin de traan zich kan losweken. Hij pelt tot aan de kern en probeert het bestaan van daaruit te begrijpen en te ervaren, daar heeft hij zijn kunstenaarschap voor nodig. Daarvoor moet hij creëren. Wij zien het terug, in zijn kunst en in zijn poëzie. Dat doet hij “met beide benen op de grond”, zoals ook zijn beelden goed geaard en met beide voeten op de grond de wereld in gaan. En die wereld is heel groot.

Galerie Sille gebruikt de standaard cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen.
Ook gebruiken we cookies en scripts om socialmedia integratie op onze websites mogelijk te maken.
Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring.