Trijnie Mohlmann

Mohlmann  Trijnie
Robuust gegoten glasbeelden en schilderijen in gemengde techniek in bijenwas (encaustiek) op paneel. Bekijk de nieuwste werken bij Galerie Sille. Meld u aan voor de nieuwsbrief!
Trijnie  Mohlmann

Biografie

Ik zou willen dat ik schrijver, dichter was, maar ik moet het doen met mijn beeldende vaardigheden. Zonder woorden probeer ik te verbeelden, tracht ik een sfeer te vangen en mijn verhaal te vertellen..... Mijn inspiratie put ik uit de dagelijkse dingen om mij heen, emoties, ontmoetingen maar ook doe ik verslag van mijn reizen en verwerk ik in mijn werk de liefde voor oude gevonden voorwerpen, zoals stenen, fossielen en schelpen. Mijn werk kan uitbundig en kleurig zijn, maar ook ingetogen poëtisch. Ik ben een intuïtieve beeldenmaker en laat de toeschouwer nog ruimte om vrij te kunnen associëren. De schilderijen maak ik in mijn atelier in de Biotoop in Haren. De Biotoop, het voormalig biologisch centrum van de universiteit van Groningen biedt aan meer dan 150 kunstenaars een werkplek. Het is een prachtig inspirerende omgeving om te mogen werken. Ik schilder met bijenwas in gemengde techniek op paneel (encaustiek). Dit is een eeuwenoude schildertechniek. Schilderen met gesmolten bijenwas op paneel, hier aan worden zuivere kleurpigmenten toegevoegd. In de gestolde harde waslaag kan ik graveren en vervolgens de lijnen bewerken met olieverf en inkt. Ik kan in deze verftechniek ook mijn reisfoto’s als transfers insluiten. Soms verwerk ik koper, papier en textiel in de waslagen. In 1998 ben ik afgestudeerd in de vrije richting schilderkunst en grafiek aan de academie voor beeldende kunst te Enschede. 2 jaar na mijn afstuderen heb ik de mogelijkheid gekregen om massieve glasbeelden te gaan gieten. Passie voor glas heb ik altijd gehad. Ik giet volgens de heetglastechniek Sandcasting. Gesmolten glas (1240o C) wordt in een van te voren geprepareerde zand mal gegoten en daarna gecontroleerd gekoeld tot kamertemperatuur. Het zagen slijpen en polijsten van het glas doe ik meestal zelf. Het dualistische karakter van glas is wat ik zo boeiend vind; de paradoxale eigenschappen zoals vloeibaar of gestold, transparantie of ondoordringbaarheid, warm of koud. De beeldtaal die ik gebruik voor mijn glas heeft zeker overeenkomsten met het schilderwerk.